Kärt återseende

Igår blev det ett riktigt kärt återseende av en vän från min erasmus tid i Bonn, träffade Clear :) Hon flyttade hem en runda till Kina efter erasmustiden men kom sedan tillbaka och har bott i Tyskland i ett år nu. Igår sågs vi i Frankfurt och vi började kvällen med en "Hugo", det ska uppenbarligen vara Tysklands hetaste drink just nu, inte så illa må jag säga. Det är en blandning av flädersaft, vin, kolsyrat vatten å mint tror jag.Därefter letade vi upp en bio och kollade på filmen LUCY dubbad till tyska :P Den var seevärd må jag säga spännande teori :) Därefter bidde de käk på ett ställe som hette Urban foods å den menyn var inte å leka med de hade verkligen allt du kunde tänka dej, skönt att jag satt me nån som har samma beslutsångest som jag :P Till slut beslutade vi oss för Pizza Frankfurt och New York å 2 öl såklar, mm va gott de va asså! Hade käkat en Bratwurst te lunch så va rätt hungrig. Efter middan sa ja hej då till Clear å lovade henne att jag skulle försöka hälsa på henne i Heidelberg om jag hade råd å tid :)
 
Detta är en gammal bild från Erasmus när vi besökte Aachen me 2 andra tjejer, glömde å ta en bild igår:(
 
 
Kvällen blev rätt sen och när ja äntligen kom hem, skulle de bli skönt å slänga sig i sängen. Men så möter jag min roomie på väg ut från huset. Denna roomien har jag aldrig träffat så kände inte igen henne men så ropa hon: Janni. Hon var nog med osäker om det var jag men så träffade jag iaf min andra rumskamrat, verkade med riktigt schysst hon med :) 
 
Igår innan jag träffade Clear så va ja på en lite shopping runda med, hittade en jättefin vit kofta på Mango å i helgen hade den 30% på allt i affären kaching!, men bättre blev det, denna kofta kostade egentligen 49 Euro och efter jag hade betalat tänkte jag att de blev lite väl billigt, 30% på 49 E e ju typ 15E så skulle betalat 35 E för den sen köpte jag ju en klänning med men summan bidde ändå 35 E. Då visade de sig att koftan gått in för 30 E och så hade jag fått 30 % på det, kaching kaching kaching! Bidde ett riktigt klipp igår alltså :P
 
Nu från glädjande nyheter till lite gnäll med :P Det är ju inte bara en dans på rosor att åka utomlands. Ibland blir man riktigt frustrerad att prata ett annat språk eftersom man inte kan uttrycka sig lika bra som på sitt modersmål. Som igår när jag pratade me min rumskamrat. Jag är ju en riktig pratkvarn men sen på tyska får man inte ut allt man vill säga å så blir det bra blablablä. Men man måste bli sämre innan man blir bättre, man får tänka så. Kan bli frustrerande att man inte kan hålla samma taltempo som man normalt gör för man måste tänka efter om man säger rätt men oftast bara struntar jag i det å bara babblar på å då får man leva me lite grammatiska fel :P
 
Sist men inte minst var jag med på en lektion i fredes som en vikarie höll i och det blev kaos å kalabalik :P Jag e ledsen men ja har aldrig haft så ont i mina öron. Denne killen var aningen snäll å sen hade han inte fått nån info från läraren om vad de gjorde eller skulle göra så han hade lite förslag på lekar men de va freda em å 6or va vilda :P Jag försökte säga te dem ett par gånger men jag har ju aldrig använt tyskan på de viset så visste ju inte riktig vad man skulle säga el hur :P haha..ja de va en dag ja hoppas att ja slipper uppleva på ett tag :P De små liven e ju så söta annars :D
 
Jaha sonst så e de en ny vecka imon och det är min sista vecka som jag ska besöka olika lärare och kolla på deras undervisning. Därefter måste jag välja vart jag vill undervisa å sen geht es los!
 
Bis bald!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

jannsan.blogg.se

Nyexaminerad optimistisk skånsk tösabit, bosatt i Smålands skogar, men arbetar för tillfälligt på bortaplan som lärarassistent i Tyskland

RSS 2.0