Pretty good Wochenende

Fredagens utflykt var mycke trevlig, min första lärarutflykt :) Vi åkte bus till Riedstadt-Goddelau, där vi besökte Georg Büchners hus och lyssnade på ett föredrag om honom. För er som inte vet vem detta är var han en tysk författare som bland annat skrivit Woyzeck, säger förmodligen de flesta ingenting :P men min kära vän SABRINA vet minsann vem det är åtminstånde, vi har hört talas om han på tyska lektionerna :P 
 
 
 
 Ja under det 1,5h långa föredraget var vi ganska trötta då många av oss hade haft en tidigt morgon å stigit upp 6.00 så vi var en del som nickade till under föredraget, opsi, världens sötaste lilla tant som höll föredraget å helt makalös på fakta å år å hålla låda 1,5h utan papper.
 
 
 
Efter detta bidde de mat vid schöne Rhein floden, ja tog en vegi-rätt som va delicious å en stor pils, mumma :) Var en bra idé att följa med på utflykten fick chansen att prata med många av lärarna som jag bara sett svepa förbi innan :) Det va en som satte sig vid mig i bussen på hemresa å berättade hur han älskade att i Sverige kunde man i princip sätta sig ner å fika överallt. Han berättade även att han delat dessa tankar med rektorn å föreslagit att jag kanske kunde hjälpa dem att göra sitt skolcafé mer mysig, vad vet ja om en mysig fikamiljö tänkte ja men vi svenskar e visst experter på de, haha, får väl se va ja kan bistå med :P Han bjöd även in mej te en av sina lektioner där han skulle bli granskad av 3 andra, något som ingår när man göra sin provperiod som färdig lärare, han mena även på att jag kunde få kritisera han, det kan man väl inte tacka nej till, haha :P
 
I övrig har ja varit på en cykelloppmarknad i helgen, köpt the great Gatsby så jag kan läsa lite :) Lagade en smarrig Chilli Con Carne igår på kalkonfärs å tog en god veteöl till det, då känns livet bra. Nått som e bra me Tyskland e att köttet e rätt billigt, 2,5 Euro för 500g nötfärs, å billigare för kalkon/bland/fläskfärs. 80 euro cent för en smoothie, damn good!
 
Last but not least har jag idag äntligen hittat å köpt en cykel, jehoo! En liten lampa där fram å ett lås sen e den redo å brukas, ska bli såååå skönt har saknat å cykla. 
 
 
Jag har även ansökt om mtt första jobb, högstadielärare i engelska och tyska i Tingsryd :) Vi får hålla tummarna å se hur de går i ansökningsprocessen. Ska bli kul å börja jobba när jag kommer hem iaf :D
 
Ja imon bär de av till min praktik igen å imon ska jag kolla på Herr Schlömers teater lektion, ska bli sjukt spannend! Bis später!
 
 
 
 


Kommentarer
Svägerskan

Låter som att du ha trevliga lärarkollegor. Håller tummarna för jobbet

Svar: Ja de tar väl hand om mej :) thx :D
jannsan.blogg.se

2014-09-16 @ 15:24:18
Jass

Oh, äntligen The great gatsby! Hoppas du gillar den. Låter som du har det toppen i Tyskland. Här hemma missar du inget :P kör hårt nu o ta dem med storm. Kraaam

Svar: Jag ska inte klaga, även om man längtar hem ibland så är det spännande å kul å vara här :) Hoppas de går bra för dej i malmö! thx! Kram
jannsan.blogg.se

2014-09-22 @ 00:06:15
Jass

Oh, äntligen The great gatsby! Hoppas du gillar den. Låter som du har det toppen i Tyskland. Här hemma missar du inget :P kör hårt nu o ta dem med storm. Kraaam

2014-09-22 @ 00:06:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

jannsan.blogg.se

Nyexaminerad optimistisk skånsk tösabit, bosatt i Smålands skogar, men arbetar för tillfälligt på bortaplan som lärarassistent i Tyskland

RSS 2.0