Wetzlar

Hallo liebe Leute!
 
Idag har vatt skoj, har besökt Wetzlar som är en sehr schöne Stadt :)
 
 
 
 
Denna veckan är ett gäng gymnasieelever från Katedralskolan i Växjö här i Giessen, de har ett utbyte med den skolan jag är på. Så denna veckan får jag nöjet att följa med dem på deras utflykter å vara en extra ansvarig :) I Wetzlar fick vid en guidadtur i domkyrkan och Lotte Haus.
 
Lottehaus
 
 
Lotte var en fager dam från överklassen som den kära bekanta Goethe förälskade sig i men hon förlovade sig med Kestner så bidde inget för honom me den damen.För att vara lite lärarish så kan jag berätta att Goethe föddes i Frankfurt å studerade sedan till jurist i Wetzlar men då han kände att det inte riktigt var hans grej så blev han istället en världsberömd poet och författare, gut gemacht!
Domkyrkan vara lite speciell vilket var intressant att den hade nått som var lite orginellt. Den bestod av 3 olika arkitetstilar å det syndes. Dessutom började de bygga kyrkan på 1200-talet och än idag är de inte riktigt färdiga. Verkar som mycket kul hände under byggtiden, bland annat skulle kyrkan påminna lite om kyrkan i Köln men istället bidde den den såhär.
 
 
 
 
Den skulle sett ut såhär, lite skillnad va, haha...
 
 
 
 
Härlig stad som ja rekommenderar att svänga inom om man är i svängarna, massa fina fackverkshus, floden Lahn som rinner igenom (även om vattnet e brunt :P), massa små gator me mysig uteserveringar :D 
 
Väl hemma kom min ena roomie inom idag me sin kille så var kul med lite kvällssällskap. Hon har dessutom fixat ugnen så den funkar igen!!! Wohoo nu kan jag baka/laga mat i ugnen. Så ikväll har ja gj en omgång av min hemmagjorda müsli som jag faktiskt saknat lite. E ju dags å försöka va lite nyttig i Tyskland men e inte lätt när alla går runt med nybakat i handen :P som alla i Tyskland gör :P Men har vatt hela 2 dagar i rad utan croissant eller choklad så ja e nöjd, haha.
 
Bis bald!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

jannsan.blogg.se

Nyexaminerad optimistisk skånsk tösabit, bosatt i Smålands skogar, men arbetar för tillfälligt på bortaplan som lärarassistent i Tyskland

RSS 2.0