Första riktiga dagen

Så nu är första dagen avklarad, var kul att vara tillbaka i skolmiljön bland allt ungt folk :) Den gick bra var mycke organisatoriskt idag, så som rundtur, skaffa nycklar etc. Men redan efter första dagen har ja märkt små skillnader mellan det svenska och tyska skolsystemet. I Tyskland så har lärarna inte ett eget skrivbord utan de har ett gemensamt rum där alla sitter eller så sitter de i nått tomt klassrum och arbetar. Angående mat så frågade ja om de hade en mikro man kunde värma maten i och då fick ja reda på att de inte var särskilt vanligt att man gj i DE, de tar ett bröd el nått mindre. Jag för min del skulle inte klara mig utan en riktigt lunch, hihi:)

Första lektionen idag var en grupp 7or, en engelska klass och de var verkligen duktiga och snälla. Suddade ut tavlan te läraren, satte upp stolarna och plockade undan skräp men lite tjöttiga va de me allt men hör ju till :) Vad som var kul var att läraren visade betygskriterierna idag och däri stod att även att elevens punktlighet kunde påverka betyget.

Efter 30minuters väntan för att lämna in mina papper för å anmäla mig som ny i staden så är jag numera även officellt Giessen-bo :)

Vad som mer kan va spännande för er som pluggar lärare (ni andra gäspar nog bara så ni kan hoppa detta) är att efter man gått lärarutbildningen i tyskland så får man undervisa som Referanderiatin, vilket betyder att du är lärare-på-prov 1,5-2 år och därefter avlägger du ett prov, samt kommer 2 olika personer och övervakar en lektion vardera och ger dej sen därefter kommentarer vad du kan förbättra och tror även att de ger dej ett betyg. Lite intressant, nåja nu ska ja säga tack å adjö för idag.

Bis bald!


Kommentarer
Sabrina

Blir inga "fak ju" och "orkar fan inte" från de tyska eleverna :D

Svar: ja håller tummarna, vissa är dock lita pratglada som svenska elever men är ju bara mänskligt :P
jannsan.blogg.se

2014-09-09 @ 16:56:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

jannsan.blogg.se

Nyexaminerad optimistisk skånsk tösabit, bosatt i Smålands skogar, men arbetar för tillfälligt på bortaplan som lärarassistent i Tyskland

RSS 2.0