Lugn å fin gräddelin

Då var jag framme i lilla Giessen, har ännu inte haft tid att utforska staden men det ska jag göra i helgen. Resa gick som smort och på stationen i Giessen hämtade min rommie Sarah mig och hon verkar verkligen jättetrevlig, hon har hjälpt mig komma till rätta här:) Vårt WG (en stor lägenhet där vi är 4 som bor) är kanon, mitt rum är super fint :) Alltså flyt de på rätt bra ända te ja skulle laga lite mat igår å knappen till en av plattorna flög ut och efter jag satte dit den igen så kan man typ inte trycka ut den vilket innebär att man inte kan använda den, tipp topp Janni :P Naja finns ju 3 plattor till som tur e, verkade va en filur spis för sen slutade ugnen funka så ska bli spännande att leva med den i 3,5 månad men ska nog käka på skolan en del som jag jobbar på för där kostar lunchen 34 kr, herregud va billigt jämfört med svenska skolan där man får betala 50/60kr :P

Ja på tal om skolan var det min första dag idag på skolan å de hade sin förberedande konferans då eleverna kommer först på månda. Skolan verkar super och alla var verkligen trevliga och verkade tycka de var spännande att jag var där. Sverige är uppenbarligen en förbild för Tyskland när det gäller skolsystemet :) Ja konferansen började med en liten truddelut på latin tror jag, kändes som att vara på operan, hihi, jättefint och sen hälsades alla välkomma etc å sen kom de som ja va nervös för presentationen av mig men de gick bra. Rektorn tog min presentation så jag behövde bara stå där å le å skaka hennes hand:)

Nu sitter jag och fyller i massa roliga byråkrati papper hihi :D Rumskompisen lämnade precis huset hon skulle te Hamburg och innan hon gick så sa hon vi ses senast mitten på oktober, så tänkte ja bara, haha, kul skämt. Men här i Tyskland kära vänner har precis omtentaperioden varit och nu har de ledig tills mitten av oktober, så vi får se när folket jag bor med droppar in:P Jag som är ett sällskapsdjur har redan anmält mig vid uni i Giessen att de får fixa nån jag kan prata av mig med, haha. Jag upptäckte igår att en gammal vän från Bonn numera bor i Giessen med, toll jag känner en i Giessen. Ja, man kan minst sagt säga att första tiden i en ny stad är påfrestande, de är kul samtidigt som det är mycket att ta in och dessutom ska man börja på ett nytt jobb och det är ju alltid lite nervöst men ska bli superspännande och skoj att få prata tyska varje dag även om man är rätt slut i huvudet i slutet på dagen...
 
..å glömde nästa berätta om en kul grej, nu när ja skulle fylla i ett papper så står de en ruta om vilket civilstånd man har och då kunde man fylla i obekannt, vad innebär de tro? haha
 
Bis bald (See ya, tänkte ni kan lära er lite tyska med)


Kommentarer
Emma a

Så kul att läsa om som händer där nere 😊

Svar: Kul å höra :) Vilken Emma är detta btw?
jannsan.blogg.se

2014-09-06 @ 18:28:41
Sabrina

Unbekannt! Tyskarna asså :D Tvingade dem dig att fylla i vilken religion du tillhör? Under min praktik fick jag betala typ 15kr till katolska kyrkan varje månad :/

Svar: haha ja lustig! :) Jajamen jag fick googla för att se vad vi i Sverige tillhör, haha:P say WHAT 15kr är en hel kaffe för en student ju :P
jannsan.blogg.se

2014-09-09 @ 17:00:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

jannsan.blogg.se

Nyexaminerad optimistisk skånsk tösabit, bosatt i Smålands skogar, men arbetar för tillfälligt på bortaplan som lärarassistent i Tyskland

RSS 2.0